Academic degree: Doutoramento
Professional category: Investigador (sem bolsa)
Research group(s):
E-mail: tiagomrsousa@gmail.com
Phone: 910143041
CIÊNCIA ID: D918-39BD-4F4C
ORCID: 0000-0001-6693-7726
Short bionote:
Tiago Sousa holds a PhD in Philosophy from the University of Minho, with a thesis entitled "The musical aesthetic experience - From the concept of music to a self-referential model of aesthetic judgment". He also lectured in Aesthetics and Philosophy of Art at the same university. He has published some articles in the area of Aesthetics and Philosophy of Art, highlighting the article “Was Hanslick a Closet Schopenhauerian?” (2017) published by The British Journal of Aesthetics. Additionally, he has a BSc and MSc in Electrical and Telecomunications Engineering from University of Porto. Tiago also holds a BMus in Classical Guitar and a MA in Music, both from University of Minho. He regularly works as a teacher of classical guitar and occasionally performs as a classical guitarist.
Research interests:
Estética, Música, Filosofia, Acústica, Acústica Musical, Filosofia da Música, Metafísica, Epistemologia, Filosofia Política, Análise Musical .
Education:
Doutoramento em Filosofia, Universidade do Minho
Mestrado em Ensino da Música, Universidade do Minho
Licenciatura em Música, Universidade do Minho
Licenciatura em Engenharia Electrotécnica e de Computadores, Universidade do Porto
Professional experience:
Assistente Convidado de Estética Musical na Licenciatura em Música, Universidade do Minho
Professor de Guitarra Clássica
Bolseiro de Investigação no Instituto de Telecomunicações da Universidade de Aveiro
Bolseiro de Investigação no Instituto de Telecomunicações da Universidade de Coimbra
Abeijón, Ricardo Iván Barceló; Sousa, Tiago Morais Ribeiro. 2017. Canto para tocar. Toco para Cantar. Portugal: Diego Marín. http://hdl.handle.net/1822/52648
Sousa, Tiago. 2020, "De Levinson a Kant - um modelo de juízo musical", Philosophy @LISBON International eJournal n.10: 103 - 118, Centro de Filosofia da Universidade de Lisboa ISSN 2182-4371 www.philosophyatlisbon.org
Sousa, Tiago. 2017. "Was Hanslick a Closet Schopenhauerian?". The British Journal of Aesthetics 57 (2): 211-229. http://dx.doi.org/10.1093/aesthj/ayx008.
Indexed on: SCOPUS Web of Science
Sousa, Tiago. 2016. "The Quest for “Authenticity”. Three performances of a Bach’s fugue compared". Aisthesis: Pratiche, Linguaggi E Saperi Dell’Estetico 9 (2):177-196 (2016) 9 (2): 177-196. http://www.fupress.net/index.php/aisthesis/article/view/19424/17948.
Sousa, Tiago. 2016. "Para uma problematização dos elementos básicos da obra musical". In Filosofia e as Artes, 68-77. Charleston, Estados Unidos: CreateSpace Independent Publishing. https://www.amazon.com/dp/1541019822/ref=rdr_ext_tmb
Sousa, Tiago Morais Ribeiro de. 2014. "Desenvolvimento da gramática tonal na aula de guitarra clássica através da improvisação". Mestrado. http://hdl.handle.net/1822/37819
RepositóriUM: http://hdl.handle.net/1822/37819
Colóquio/Congresso
Tiago Sousa, 'Is Kant a musical formalist? The problematic relationship between form, representation and expression in the Kantian musical aesthetic judgment’, in Kant: Concepts, Imagination, and Aesthetic Appreciation; 4-5 April 2022, NOVA University of Lisbon, Portugal
Colóquio/Congresso
Sousa, Tiago. 2021/05/06 – Style and individuality in performance - from Hanslick's formalism to contemporary perspectives of authenticity, na conferência “Musical Performance as creation – 2nd Edition of NOVA Contemporary Music Meeting International Conference”, Universidade Nova - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisboa, Portugal)
Seminário (Por convite)
Sousa, Tiago, 2020/02/23 - "Designs À La Grecque, de Peter Kivy", Kant Reading Group (Seminário), organização da Faculdade de Letras da Universidade do Porto e Universidade Nova de Lisboa
Seminário (Por convite)
Sousa, Tiago. 2019/05/17 -Comunicação "O apelo do sombrio - as emoções negativas na música", MLAG Research Seminars, Universidade do Porto Instituto de Filosofia, Portugal
Colóquio/Congresso
Sousa, Tiago. 2018/11/23 - Appreciating a musical composition - a synthesis between Levinson's concatenationism and Kivy's architecturalism, na conferência , Congresso “Composing Music Today – Nova Contemporary Music Meeting”, Universidade Nova - Centro de Estudos de Sociologia e Estética Musical (Lisboa, Portugal)
Seminário (Por convite)
Sousa, Tiago. 2018/10/02 - O compositor cria, o intérprete sente, a obra dá-se, apresentado em MLAG Research Seminars, Faculdade de Letras da Universidade do Porto - MLAG - Mind, Language, and Action Group and Instituto de Filosofia (Porto, Portugal)
Colóquio/Congresso
Sousa, Tiago. 2018/03/13 - An expressionist Hanslick? The intimacy of the performer in On the Musically Beautiful, apresentado em European Society for Aesthetics Conference 2018, European Society of Aesthetics (Maribor , Eslovénia)