Academic degree: Agregação
Professional category: Prof. Catedrático
Research group(s):
E-mail: iermida@elach.uminho.pt
Website(s):
CIÊNCIA ID: 6E13-80E0-3EE1
ORCID: https://orcid.org/0000-0001-7742-2912
Institutional address:
Departamento de Estudos Ingleses e Norte-Americanos Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas Universidade do Minho Campus de Gualtar 4710-057 Braga
Short bionote:
Isabel Ermida é Professora Catedrática na área disciplinar de Estudos Ingleses e Norte-Americanos da Universidade do Minho. Doutorou-se em 2002, na especialidade de Linguística Inglesa, com uma tese sobre os mecanismos linguísticos do humor literário, cuja pesquisa foi efetuada na Purdue University (Indiana - EUA), onde foi Visiting Scholar. Presidente da Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas de 2019 a 2022, foi também Diretora do Doutoramento em Ciências da Linguagem (2017-2019), Diretora do Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Inglesas (2010-2018), Diretora de Departamento (2010-2014) e Presidente da Associação Portuguesa de Estudos Anglo-Americanos (APEAA, 2012-2015), tendo assumido vários outros cargos institucionais ao longo dos anos. Docente universitária desde 1991, tem-se dedicado à investigação dos mecanismos discursivos e das estratégias pragmáticas de uso da língua inglesa em contextos comunicativos, tanto orais como escritos, e tanto reais como ficcionais, sobretudo no que toca à configuração ideológica de variáveis sociologicamente marcadas, tais como o género, a idade, a etnia e a classe social. Isabel Ermida is Full Professor at the Department of English and North American Studies of the University of Minho. She holds a PhD in English Linguistics on a linguistic approach to literary comedy (2002), the research for which was carried out at Purdue University (USA), where she was Visiting Scholar. She has held various administrative positions over the years, such as being Dean of the School of Arts and Humanities, Director of the PhD in Language Sciences, Head of the English Department, and Director of the Master's Degree in English Language, Literature and Culture, all at the University of Minho. She was also Chair of the Portuguese Association for Anglo-American Studies (APEAA). Having been a University lecturer since 1991, she has dedicated her research activity to the study of the discursive mechanisms and the pragmatic strategies of English language usage in communicative contexts, both orally and in writing, and both in real and fictional formats. At present she is investigating online hate speech, especially with regard to the ideological construction of socially marked variables, such as gender, age, ethnicity and social class.
Research interests:
Pragmática da Língua Inglesa. Sociolinguística (no contexto anglófono). Análise do Discurso (sobretudo discurso jornalístico e discurso virtual/digital). Estudos do Humor (tanto na vertente literária como não-literária, sobretudo, mas não exclusivamente, no contexto da anglofonia)., TÓPICOS DE INVESTIGAÇÃO ATUAIS: Análise do discurso jornalístico online, bem como da linguagem das redes sociais na Internet, à luz de variáveis sociolinguísticas tais como género, nacionalidade, etnicidade e classe social, entre outras, especialmente no que toca à expressão (ou, em contrapartida, ao encobrimento) do preconceito., ., RESEARCH INTERESTS:, Pragmatics of the English Language. Sociolinguistics (in the English-speaking context). Discourse Analysis (mainly newspaper discourse and online discourse). Studies of Humor (both in its literary and non-literary expressions, mainly in the English-speaking context). Current research interests include the analysis of online newspaper discourse as well as the language of "social media" on the Internet, in the light of sociolinguistic variables such as gender, nationality, ethnicity and social class, among others, especially as regards the expression, or the concealment, of prejudice..
Education:
• 2011: Agregação na área de especialização de Linguística Inglesa, pela Universidade do Minho, a 8 e 9 de Junho. Título da Lição: "Sete Conceitos à Procura de um Texto". Título do Relatório: "Linguística Inglesa III: Semântica e Pragmática".
• 2002: Doutoramento em Ciências da Linguagem (área de especialização de Linguística Inglesa). Universidade do Minho (com co-orientação do Prof. Victor Raskin, da Purdue University, EUA). Título da tese: "Humor, Linguagem e Narrativa: Para uma Análise do Discurso Literário Cómico".
• 1995: Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Inglesas. Universidade do Minho. Título da tese: "A Ambiguidade Linguística em The Comedy of Errors de William Shakespeare".
• 1991: Licenciatura em Ensino de Português/Inglês. Universidade do Minho.
.
ACADEMIC QUALIFICATIONS
• 2011: "Habilitation" (Post-doctorate title) in the area of English Linguistics on 8 and 9 June. Title of Lesson: "Seven Concepts in Search of a Text". Title of Report: "English Linguistics 3: Semantics and Pragmatics".
• 2002: PhD in Language Sciences (area of specialization: English Linguistics). University of Minho (with co-guidance by Prof. Victor Raskin, Purdue University, IN, USA). Title of thesis: "Humor, Language and Narrative: For an Analysis of Comic Literary Discourse".
• 1995: Master in English Language, Literature and Culture. Thesis title: "Linguistic Ambiguity in William Shakespeare's The Comedy of Errors".
• 1991: Degree in Portuguese and English Teaching. Minho University.
Professional experience:
ATIVIDADE DOCENTE - TEACHING ACTIVITY
• English Linguistics (Master)
• Pragmatics (Master)
• Sociolinguistics (Master)
• Language and Society in an English-speaking Context (Master)
• English Linguistics 1 - Phonetics and Phonology (Bachelor)
• English Linguistics 2 - Morphology and Syntax (Bachelor)
• English Linguistics 3 - Semantics and Pragmatics (Bachelor)
• English Linguistics 4 - Sociolinguistics (Bachelor)
Institutional positions:
• Presidente da Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas (2019-2022)
• Diretora do Doutoramento em Ciências da Linguagem (2017-2019)
• Membro eleito do Conselho Científico da Escola de Letras, Artes e Ciências Humanas (desde 2009) e do Conselho do Instituto (2016-2019)
• Diretora de Curso do Mestrado em Língua, Literatura e Cultura Inglesas (2010-2018)
• Diretora do Departamento de Estudos Ingleses e Norte-Americanos (dois mandatos: de 2010 a 2014)
• Presidente da Associação Portuguesa de Estudos Anglo-Americanos - APEAA (2012-2015)
• Presidente do Conselho de Cursos de Letras e Ciências Humanas (2007-2010)
• Diretora do Curso de Estudos Ingleses e Alemães (2004-2007)
• Presidente da Comissão de Estágio de Inglês e Alemão (2003-2005)
.
INSTITUTIONAL POSITIONS
• Dean of the School of Arts and Humanities (2019-2022)
• Director of the PhD in Language Sciences (2017-2019)
• Member of the Scientific Committee (since 2009) and of the Faculty Committee (2016-2019) of the School of Arts and Humanities.
• Director of the Master's Degree in English Language, Literature and Culture, at the University of Minho, from 2010 to 2018.
• Head of Department of English and North American Studies (two terms, 2010-2014).
• Chair of the Portuguese Association for Anglo-American Studies - APEAA (2012-2015)
• Chair of the Pedagogical Committee of the School of Arts and Humanities (2007-2010)
• Director of the English-German Degree (2004-2007)
• President of the Training Year Committee in English-German Teaching (2003-2005)
2018 - 2022 (Coordenador)
"The Language of Cyberbullying: Forms and Mechanisms of Online Prejudice and Discrimination in Annotated Comparable Corpora of Portuguese and English" - FCT PTDC/LLT-LIN/29304/2017
https://sites.google.com/site/projectnetlang/introduction
2009 - 2014 (Coordenador)
“Perfil Sociolinguístico da Fala Bracarense” - FCT PTDC/CLE-LIN/112939/2009
Isabel Ermida foi proponente do projeto e sua coordenadora, de 2009 a 2011. https://sites.google.com/site/projectofalabracarense/home
In press - Isabel Ermida (Ed.), Hate Speech in Social Media: A Linguistic Approach. London: Palgrave Macmillan.
Ermida, Isabel. (Ed.) 2016. Dracula and the Gothic in Literature, Pop Culture and the Arts. Ed. Isabel Ermida. Boston and Leiden: Brill |Rodopi.
Ermida, Isabel (Co-Ed). 2012. Language and Humour in the Media. Co-edited with Jan Chovanec. Newcastle upon Tyne: Cambridge Scholars Publishing.
Ermida, Isabel. 2008. The Language of Comic Narratives: Humor Construction in Short Stories. Berlin and New York: Mouton de Gruyter.
Ermida, Isabel. 2003. Humor, Linguagem e Narrativa: Para uma Análise do Discurso Literário Cómico, Colecção Poliedro, Universidade do Minho.
Ermida, Isabel. 1998. A Ambiguidade Linguística em The Comedy of Errors de William Shakespeare, Colecção Hespérides, Universidade do Minho.
2019 - Rangel-Henriques, Pedro; Cristiana Araújo; Isabel Ermida; Idalete Dias. Scraping News Sites and Social Networks for Prejudice Term Analysis. In: Proceedings of the 16th International Conference on APPLIED COMPUTING 2019, eds. Hans Weghorn and Luís Rodrigues. ISBN 978-989-8533-95-1. 179-189
Ermida, Isabel. 2017. “Get the snip – and a job! Online Disagreement and the Linguistic Construction of Social Identity”. Token: A Journal of English Linguistics. Volume 6 (special issue on “Social identities in public texts”), ed. by Matylda Wlodarczyk and Minna Nevala. Directory of Open Access Journals and MLA Directory of Periodicals.
Ermida, Isabel. 2014. “A beached whale posing in lingerie: Conflict talk, disagreement and impoliteness in online newspaper commentary”. In: Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, Ed. Húmus, 27/1, pp. 95-130.
Ermida, Isabel. 2011. “A Teoria da Cortesia aplicada a um chat-room: Um estudo de caso no âmbito da Pragmática Linguística”. In: Pensar Radicalmente a Humanidade. Ensaios em Homenagem ao Prof. Doutor Acílio E. Rocha. Universidade do Minho: Húmus, pp. 245-276. 2011.
Ermida, Isabel. 2010. “Representações Étnicas na Imprensa Americana: A Construção do Outro na Cobertura Jornalística do 11 de Setembro”. [Ethnic Representations in the American Press: Constructing the Other in the 9/11 News Coverage.] Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, Ed. Húmus, 24/1, pp.123-150.
Ermida, Isabel. 2009. “Together or apart: Targeting, offence and group dynamics in humour”. Journal of Linguistic and Intercultural Education – JoLIE, University of Alba Iulia, Romania, ISSN 2065-6599, pp. 93-104.
Ermida, Isabel. 2009. “When the trails go cold: British press narratives on Maddie”, Brno Studies in English, Masaryk University (Brno, Czech Republic), pp. 45-62.
Ermida, Isabel. 2009. “Guilty Laughter: On the Ethics of Humour”. Diacrítica – Série Filosofia, 23/2, pp. 361-375.
Ermida, Isabel. 2009. “O nonsense que faz sentido(s): Sobre os jogos de linguagem nas letras de Rui Reininho”. Diacrítica – Série Ciências da Literatura, 23/3, pp.227-258.
Ermida, Isabel. 2009. “‘To the barricades, old codgers’: Representations of Ageing in the British and Portuguese Press”, Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, 23/1, pp.85-114.
Ermida, Isabel. 2008. “Corpos e Tropos: Figurações da Corporalidade na Imprensa Feminina”. Diacrítica – Série Ciências da Literatura, 22/3 – “Dossier Género e Estudos Feministas”, pp. 59-74.
Ermida, Isabel. 2008. “Comic Failure in Woody Allen’s Mere Anarchy: A Case of Linguistic Success”. Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, 22/1, pp. 185-204.
Ermida, Isabel. 2007. “O Tempo e o Riso: Reflexões Diacrónicas sobre o Cómico de Linguagem”. Diacrítica – Série Ciências da Linguagem, 21/1, pp. 77-105.
Ermida, Isabel. 2006. “Linguistic Mechanisms of Power in Nineteen Eighty-Four: Applying Politeness Theory to Orwell’s World”. Journal of Pragmatics, Elsevier, Vol. 38, Issue 6, pp.842-862.
In Press - Ermida, Isabel, Distinguishing Online Hate Speech from other Forms of Socially Inap-propriate Discourse: A Five-Factor Model". In: Ermida, Isabel (Ed.), Hate Speech in Social Media: A linguistic Approach. London: Palgrave Macmillan.
2020 - Ermida, Isabel. Impoliteness in Blunderland: Carroll’s Alice Books and the Manners in which Manners Fail. In: Jucker, Andreas and Taavitsainen, Irma (eds), Manners and their transgressions in the History of English: Literary and linguistic approaches. Amsterdam: John Benjamins. 214-246.
Ermida, Isabel. 2017. “‘Astronomically true’: A Linguistic Approach to Poe’s Scientific Satire in ‘Hans Phaall – A Tale’”, in Selected Papers of the 2016 Triennal IAUPE Conference (International Association of University Professors of English), University College, London.
Ermida, Isabel. 2017. “Newspaper Funnies at the Dawn of Modernity: Multimodal Humour in Early American Comic Strips”. In: Irma Taavitsainen (ed.), Diachronic developments in English news discourse, Benjamins series of Advances in Historical Sociolinguistics. Amsterdam: John Benjamins.
Ermida, Isabel. 2016. “Gothic old and new: Introduction”. In: Dracula and the Gothic in Literature, Pop Culture and the Arts. Ed. by Isabel Ermida. Boston and Leiden: Brill |Rodopi, 1-30.
Ermida, Isabel. 2015. “Playing upon news genre conventions: The case of Twain’s news satire”. In: Birte Boos and Lucia Kornexl (eds), Historical News Discourse. Amsterdam: John Benjamins, 2015. 223-250.
Ermida, Isabel. 2012. “News satire in the press: Linguistic construction of humour in spoof news articles”. In: Chovanec, Jan & Ermida, Isabel (Eds.), Language and Humour in the Media. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing. 2012.
Ermida, Isabel and Jan Chovanec. 2012. “Language, Humour and the Media”.. In: Chovanec, Jan & Ermida, Isabel (Eds.), Humour in the Media. Cambridge: Cambridge Scholars Publishing, pp. xi-xviii. 2012.
Ermida, Isabel. 2011. “Losers, poltroons and nudniks” in Woody Allen’s Mere Anarchy: A linguistic approach to comic failure. In: Marta Dynel (Ed.), The Pragmatics of Humour across Discourse Domains, Pragmatics & Beyond New Series. Amsterdam: John Benjamins, pp. 335-352. 2011.
Ermida, Isabel. 2007. “Grey Power in the Press: British Media Discourse on the Aged”. In: O Poder das Narrativas e as Narrativas do Poder – Actas do VIII Colóquio de Outono, Centro de Estudos Humanísticos, Universidade do Minho, pp. 275-302.
Ermida, Isabel. 2007. “Bad chicks on the booze: Magazine discourse on women’s drinking habits”. In: Novos Caminhos da História e da Cultura, Org. Carlos Ceia e Isabel Lousada (2007), Lisboa: Ed. Minerva, pp. 317-333.
Ermida, Isabel. 2005. “When Saying is not Meaning: A Pragmatic Approach to Humorous Ironies”. In: Pragmatics Today, Edited by Piotr Cap (2005), Frankfurt/Main: Peter Lang, pp.235-244.
Ermida, Isabel. 2005. “Nas Entrelinhas do Riso: Pressuposições Semânticas e Pragmáticas no Discurso Cómico”. In: Ciências da Linguagem: 30 Anos de Investigação e Ensino, Org. M.A.Marques et al (2005), Universidade do Minho, pp.67-84.
Ermida, Isabel. 2005. “Marks of Weakness, Marks of Woe: Revisiting Blake”. In: Hélio Osvaldo Alves: O Guardador de Rios, Org. Joanne Paisana (2005), Colecção Poliedro: Universidade do Minho, pp. 91-102.
2022/07/07 - 2022/07/09 | Universidade do Minho
Presidente da Comissão Organizadora da “Braga International Conference on Online Hate Speech”
https://sites.google.com/view/hate-speech-conference/call-for-papers?authuser=0
2021/11/11 - 2021/11/12 | Universidade do Minho
Co-organizadora do “Autumn Workshop 2 - Online hate Speech: A Corpus Linguistics Approach", NETLANG PROJECT 2nd INTERNATIONAL TEAM MEETING
2019/11/29 | Universidade do Minho
Co-organizadora do “Autumn Workshop 1 - Annotating a Hate Speech Corpus", NETLANG PROJECT 1st INTERNATIONAL TEAM MEETING
2019/07/23 | Universidade do Minho
Organizadora do “Netlang project 5th Open Seminar”
2019/06/11 | Universidade do Minho
Organizadora do “Netlang project 4th Open Seminar”
2019/05/02 | Universidade do Minho
Organizadora do “Netlang project 3rd Open Seminar”
2019/03/25 | Universidade do Minho
Organizadora do “Netlang project 2nd Open Seminar”
2019/02/26 | Universidade do Minho
Organizadora do “Netlang project 1st Open Seminar”
2018/08/29 - 2018/09/02 | Masaryk University, Brno, República Checa
Co-organizadora (com Minna Palander-Collin, da Univ. de Helsínquia) do Seminário internacional, na 14th Conference of the European Society for the Study of English, Masaryk Univ., Brno, intitulado "The Language of Cyberbullying: Verbal Aggression in Online Communication"
2017/04/27 - 2017/04/29 | Universidade do Minho
Organização do seminário “Getting away with the unsaid: The pragmatics of allusion and implicature in newspaper and advertising discourse”, na 38ª Conferência da Associação Portuguesa de Estudos Anglo-Americanos (APEAA)
2017/04/27 - 2017/01/29 | Universidade do Minho
Organização do Seminário "Outcasting in a digital world: Cultural and linguistic constructions of exclusion in Internet discourse" (coord. Isabel Ermida, UMinho, and Iolanda Ramos, UNova), na 38ª Conferência da Associação Portuguesa de Estudos Anglo-Americanos (APEAA)
2014/06/27 | Universidade do Minho
Presidente da Comissão Organizadora da International Conference “Internet Language – Communicating in a Global World”,
2012/06/29 - 2012/06/30 | Universidade do Minho
Presidente da Comissão Organizadora da International Conference “Dracula and the Gothic in Literature, Pop Culture and the Arts”
2010/08/25 - 2010/08/26 | University of Torino, Italy
Co-organizadora (com Jan Chovanec, da Brno Univ., Rep. Checa) do Seminário “Humour in the Media”, na 10ª Conferência Internacional da ESSE (European Society for the Study of English)
Colóquio/Congresso
Comunicação: “Social Media Mining for Hate Speech Detection: Opinion and Emotion Conflict in Adversative Constructions”. IAUPE 2023, Section 13 (Sociolinguistics and Language Studies), Australian Catholic University, Rome, July 11-14.
Colóquio/Congresso
Comunicação: “Distinguishing Online Hate Speech from Other Forms of Socially Inappropriate Discourse: A Five-Factor Model”. Braga Hate Speech Conference. University of Minho, Portugal, 7-9 July, 2022.
Colóquio/Congresso
Comunicação: “‘Conjugal felicity’ in the Victorian Press: News reports on London divorce proceedings in the 1870s”. The Eighth Conference on Historical News Discourse (CHINED 8), 16-17 June, 2022, Augsburg University, Germany.
Colóquio/Congresso
Comunicação “Runaway Wives: Representing Husband Desertion in the Victorian Press”, CHINED VII – The Seventh Conference on Historical News Discourse, “Role of Context in the Production and Reception of Historical News”, 23-24 May 2019, Pompeu Fabra University, Barcelona, Spain.
Colóquio/Congresso
Comunicação (com Pedro R. Henriques, Idalete Dias e Cristiana Araújo): “Compiling and annotating comparable corpora to study the language of online prejudice (NetLang Project)”, na ICAME40, Universidade de Trento, Italia, Setembro, 2018.
Colóquio/Congresso
Comunicação na ESSE-14 14th Conference of the European Society for the Study of English, Masaryk University, Brno, República Checa, de 29 Ago a 2 Set. [http://www.esse2018brno.org/]. "Impoliteness in Blunderland: Carroll’s Alice Books and The Manners in which Manners Fail”
Colóquio/Congresso
Comunicação “Intervenção corretiva de coparticipantes em debates sobre refugiados online: O papel de moderadores voluntários em ocorrências de discurso de ódio” no XIX Colóquio de Outono do CEHUM, 18-20 Outubro 2017, Universidade do Minho
Colóquio/Congresso
Comunicação "Conflict Talk in Newspaper Comment Boards Online: Mediation and Remediation of Dispute over the Immigration Issue", para apresentação na 6th International Conference of the European Society for Periodical Research (ESPRit), 28-30 June 2017, IULM (International University of Languages and Media), Milan.
Colóquio/Congresso
Comunicação "Representing Motherhood in Early 20th-century Newspapers: Forms and Mechanisms of Anti-feminist Discourse", para apresentação na Conferência "The Social Implications of Genre in Historical News Language" (CHINED VI - The sixth international conference on historical news discourse ), 21-23 June 2017, University of Sheffield
Colóquio/Congresso
“Get the snip – and a job!” Displaying social identity in public disagreement exchanges online. ESSE 13 – GALWAY – August 22-26, 2016.
Colóquio/Congresso (Por convite)
Comunicação “Multimodal Analysis of Social Satire: The Case of Edgar Allan Poe”. IAUPE Triennial Conference, University of London, 24-29 July 2016
Colóquio/Congresso
Comunicação “Edgar Allan Poe and Newspaper Hoaxes: Sensationalism in the Mid-nineteenth Century Press”, no V Encontro CHINED, a 11-13 Junho 2015, na Universidade Fernando Pessoa, Porto
Colóquio/Congresso
Comunicação “Did your wife scare you last night?” - Managing disagreement about standards of female beauty in online newspaper forums, no Colóquio Internacional "Internet Language: Communicating in a Global World", Universidade do Minho, 27 de Junho 2014.
Colóquio/Congresso
Comunicação “Newspaper funnies at the dawn of modernity: Multimodal humour in early American comic strips” – CHINED V, Universidade de Helsínquia, 5-9 Junho 2014.
Colóquio/Congresso
Comunicação “Late Modern Humour: No News is... Fake News. A Study of News Satire in 19th-century Press Discourse” – LModE-5 – 5th International Conference on Late Modern English: Transatlantic Perspectives on Late Modern English. Università degli Studi di Bergamo. Bérgamo, Itália, 28-30 Agosto 2013.
Colóquio/Congresso
Comunicação ‘Slim Jim loves fat Pat’: Female identity and representations of obesity in online newspaper commentary. “I-MEAN 3 Language and Identity” Conference, UWE, Bristol, 18-20 April 2013.
Colóquio/Congresso
Comunicação “Historical precursors of spoof journalism: The case of Mark Twain”. CHINED III - International Conference on Historical News Discourse, 18-19 May 2012, Rostok, Germany.
2006 - CHINED
CHINED is an international group or scholars dedicated to the investigation of historical news discourse.
2016 - 2016 | Orientador
Anastasia Belyaeva
"A Semantico-Cognitive Analysis of the Concept Structure EDUCATION in contrast".
2019 - (...) | Co-orientador
Anthony Manu
“Towards a model for humour in nineteenth-century poetry - A conceptual study and an analysis of a growing subjectivity”
O programa de estudos desenvolve-se na Free University of Brussels (VUB), Bélgica.
2018 - (...) | Co-orientador
Ekaterina Vladimirovna Tokmakova
“Análise Comparada do Campo Léxico-Semântico “Homem” nas Línguas Russa e Inglesa”
2017 - (...) | Orientador
Susana Ximena Orellana
“Are they the powerless ones?: How people with disabilities are represented in British and Ecuadorian online tabloids”
2016 - 2022 | Orientador
Ndjimi Dumba Watembo Malaka
“Teacher Education: a Proposal of a CLT in-service training course for unqualified Secondary School English language teachers in Huambo - Angola”
2008 - 2014 | Co-orientador
Anabela Alves dos Santos Rato
“Cross-language perception and production of English vowels by Portuguese learners: The effects of perceptual training”
Co-orientação (com o Prof. Ocke Bohn, Univ. Aarhus)
2008 - 2013 | Orientador
Habiba Chafai
“(Mis)Representing the “Other”: Ethnicity, Gender and the Case of Honour Killings in the British Press"
2016 - 2017 | Orientador
Elsa Margarida Almeida de Sousa
“Perception and production of the English /h/: the case of native Portuguese speakers of English as a Foreign Language”
2016 - 2017 | Orientador
António Carlos Martins Ferreira
“The Role of Cartoon Humor as a Complementary Tool in Second Language Learning"
2012 - 2013 | Orientador
Isabel Maria Varandas dos Santos
“O universo do slang – As implicações da aprendizagem do inglês na sua vertente coloquial”
2008 - 2009 | Orientador
Anabela Alves dos Santos Rato
“Interacção Conversacional na Entrevista do Talk Show Televisivo: Institucionalidade e Género em Late Night with Conan O’Brian e The Tonight Show with Jay Leno”
2007 - 2008 | Orientador
Habiba Chafai
“Gender and the discourse of advertising: A sociolinguistic approach to British and Moroccan magazine advertisements”
2006 - 2007 | Orientador
Cristina Maria Vinha Maia Gonçalves
“A Linguagem do Poder e o Poder da Linguagem em 1984 de George Orwell: Uma Abordagem Linguístico-Pragmática”
2005 - 2005 | Orientador
Carla Georgina Ramalheira Sousa Maia
“O Discurso Publicitário: Linguagem, Ideologia e Configurações Pragmáticas”